Skip to content

JOHDANTO

Ihmiset uskovat yleensä ajattelevansa rationaalisesti ja järkevästi. Kuitenkin järjestelmälliset virheet vaikuttavat ajatteluumme useammin kuin huomaammekaan. Kohtaamisiin vaikuttavia alitajuisia tekijöitä, toimintaamme ohjaavia mielen oikoreittejä, kutsutaan kognitiivisiksi vinoumiksi. Tunnetuin niistä on vahvistusharha, jonka vuoksi kiinnitämme eniten huomiota omaa maailmankuvaamme tukeviin asioihin.

BIASED 2.0. on vuorovaikutteinen esitys, joka kutsuu tutustumaan mielen temppuihin. Yleisö saa valita puolensa ja samalla mahdollisuuden tarkastella omia mielen liikkeitään lempeästi johdatettuina.

Esitys syntyi alun perin viiden taiteilijan muodostaman työryhmän työskentelyn tuloksena. Matija Kezele Kroatiasta, Fred Nevché Ranskasta sekä Tellervo Kalleinen, Oliver Kochta-Kalleinen ja Ami Karvonen Suomesta ovat luoneet teoksen osana & Espoon teatterin Centriphery-hanketta (EU). Keväällä 2022 työryhmään liittyivät myös näyttelijät Niina Sillanpää ja Yasmin Ahsanullah.

”Biased ei ole pelkkä esitys vaan pikemminkin eräänlainen kohtaamispaikka, jossa voi tulla tietoiseksi ajatusvinoumistaan. Biased-teoksen kosketus on kevyt, tarkka ja määrätietoinen. Esitys salakuljettaa kissan pöydälle, ja tekee sen myös hyvin vetoavasti.” Maria Säkö / Helsingin Sanomat

TYÖRYHMÄ
Konsepti ja suunnittelu Tellervo Kalleinen, Oliver Kochta-Kalleinen, Ami Karvonen sekä työryhmä
Näyttämöllä Yasmin Ahsanullah, Niina Sillanpää
Lavastus- ja valaistussuunnitelma Milla Martikainen
Äänisuunnittelu Grégory Maisse
Musiikki Fred Nevché
Pukusuunnittelu Emma Taivainen
Assistentit kiertueella Saara Koskinen, Elias Almenoksa, Elina Auvinen
Yhteistyössä Heureka
Tukijat Espoon kaupunki, OP, Luova Eurooppa -hanke

Kuvat: Darina Rodionova

ENNEN ESITYKSEN KATSOMISTA

1. Tutustu Biased 2.0 -esityksen perustietoihin, johdantotekstiin ja työryhmään. Mitä saat tietää esityksestä?

2. Mitä tarkoittaa kognitiivinen vinouma? Miten kognitiiviset vinoumat vaikuttavat jokapäiväiseen elämäämme?

3. Tutustu yllä olevaan yhdeksän kuvan taulukkoon, jossa on esitelty esimerkkejä kognitiivisista vinoumista (klikkaa kuvaa niin näet sen kokonaan!). Lue vinoumat läpi. Keskustelkaa pareittain: mitkä taulukon vinoumat ovat teille tuttuja kokemuksia? Mitä vinoumia ette tunnista niin hyvin omasta elämästänne?

4. Pidä muutaman päivän ajan päiväkirjaa, johon kirjoitat havaintojasi kognitiivisista vinoumista. Kirjoita muistiin aina, kun huomaat, että jokin vinouma vaikuttaa päätöksentekoosi, valintaasi, ajatteluusi tai olemiseesi.

5. Tutustu kognitiivisten vinoumien karttaan (Map of Cognitive Biases) alla olevasta linkistä. Siinä on kuvattu visuaalisesti erilaiset kognitiiviset vinoumat. Klikkaa vinouman nimeä, niin sen selitys avautuu uuteen ikkunaan.

Pohtikaa pareittain:
Miksi arvelette kognitiivisia vinoumia olevan näin paljon?
Eri tilanteissa voivat vaikuttaa yhtäaikaisesti useat eri vinoumat. Onko ihmisen mahdollista kontrolloida kognitiivisia vinoumia? Mitä hyötyä vinoumien tiedostamisesta voi olla?
Mitä hyötyä vinoumista voi olla?
Mitä haittaa vinoumista voi olla?

Avaa linkki

ESITYKSEN AIKANA

Esitystä katsoessa tai kokiessa katsojalle voi joskus herätä kysymys siitä, miten esitystä on tarkoitus katsoa ja mitä siitä on tarkoitus ymmärtää.

Voit päästää irti ymmärtämisen vaatimuksesta ja antaa oman kehon ja mielen luoda merkitykset. Voit halutessasi tutkailla, mitä ajatuksia, tunteita, mielleyhtymiä tai muistoja näkemäsi ja kokemasi herättää. Ei ole oikeaa tai väärää tapaa katsoa ja ymmärtää.

Voit halutessasi kiinnittää huomiota esityksen aikana esim. seuraaviin asioihin:
• Miten tilaa käytetään?
• Millainen valaistus on?
• Millainen rekvisiitta, puvustus ja lavastus esityksessä on?
• Musiikin merkitys, äänitehosteiden merkitykset.
• Miten esiintyjät esiintyvät: eleet, ilmeet, äänet, esiintymisen tapa?
• Esityksen tempo ja rytmi.
• Miten esitys etenee, mitä kerrotaan?
• Mikä merkitys tekstillä ja puheella on?
• Millainen yleisön rooli on, miten yleisö reagoi, mikä on esiintyjien suhde yleisöön ja toisinpäin, millaista esityksen vuorovaikutuksellisuus on?

Sinun ei kuitenkaan tarvitse suorittaa mitään tehtävää esitystä katsoessasi ja kokiessasi. Saat vain olla ja aistia esitystä omalla tavallasi.