Skip to content
Lavan etuosassa mies puhuu puhelimessa, taustalla viisi henkilöä keskustelemassa.

Tämä tehtäväpaketti sisältää Oikeusvaltio Espoo -esitykseen liittyviä tehtäviä. Kokonaisuus on suunniteltu toisen asteen oppilaille ja heidän opettajilleen, mutta sopii myös muille esityksestä kiinnostuneille.

Tehtävät pohjustavat esitystä ja auttavat purkamaan kokemusta esityksen jälkeen. Paketin lopusta löytyy myös esitykseen liittyvä sanasto ja teatterietiketti. Tehtäväpaketin voi käydä läpi kokonaan tai valikoiden vain osan tehtävistä. Tehtäviä saa vapaasti soveltaa. Materiaalin on suunnitellut ja toteuttanut & Espoon teatterin yleisötyöntekijä Martta Pesonen.

ENNEN ESITYSTÄ

Tavoite: saada ennakkokäsitys esityksestä ja herättää kiinnostus.
Seuraavat tehtävät voi tehdä yksin tai yhdessä opettajan johdolla luokassa.

1. TEHTÄVÄ: MIELIKUVIA ESPOOSTA

Pohdi: Mistä ottaisit valokuvan, jos sinun pitäisi esitellä Espoo yhdellä kuvalla jollekin, joka ei ole koskaan kuullutkaan Espoosta? Miten rajaisit kuvan? Kirjoita lyhyesti ajatuksistasi tai keskustelkaa ryhmässä.

Kyseenalaista: Olisiko valitsemasi kuva totta? Mitä jää kuvan ulkopuolelle?

2. TEHTÄVÄ: ESITYKSEN MAAILMAAN VIRITTÄYTYMINEN

a. Tutustu ennakkomateriaaleihin:
- Lue esityksen esittelyteksti tämän alla olevasta linkistä.
- Käy esityksen sivulla olevasta “Behind the scenes” -linkistä katsomassa kuvia esityksestä ja lukemassa lisää esiintyjistä.
- Lue alta, mitä esityksen käsikirjoittaja Antti Hietala kertoo aiheen valitsemisesta:

"Oikeusvaltio Espoo -teoksen käsikirjoitus syntyi Espoon ihmettelystä. Tuntui olevan helpompaa kertoa mitä Espoo ei ole kuin mitä se on. Espoon ydin näyttäytyi alati pakenevana arvoituksena, tai tyhjyytenä. Lopulta päädyimme siihen, että Espoosta olisi mielenkiintoista kertoa rikoksen kautta, eli niiden oikeudenkäyntipöytäkirjojen innoittamana joita Länsi-Uudenmaan käräjäoikeudessa on luettavissa. Näin Espoon alitajuinen maailma voisi avautua."

b. Kirjoita lyhyesti tai keskustelkaa yhdessä:
Minkälaista esitystä olet menossa katsomaan? Mitä ajatuksia esityksen nimi herättää?

3. LISÄTEHTÄVÄ: SANASTO

Lue läpi tämän sivun alalaidassa oleva sanasto. Kiinnitä huomiota varsinkin sanoihin, jotka eivät ole sinulle tuttuja.

4. LISÄTEHTÄVÄ: TEATTERIETIKETTIIN TUTUSTUMINEN

a. Pohdi tai keskustelkaa: Oletko käynyt teatterissa? Minkälaista siellä on? Miten voit katsojana huomioida toiset katsojat ja esiintyjät?

b. Tutustu teatterietikettiin, joka löytyy tämän sivun lopusta.

Linkki esityssivulle

ESITYKSEN AIKANA

Tavoite: kiinnittää huomio esityksen kerronnan muotoihin.

5. TARKKAILUTEHTÄVÄ
Kiinnitä huomiota esityksen eri osa-alueisiin: lavastukseen, valoihin, ääniin, videoihin, ja puvustukseen. Mitä ne kertovat?

Mies katsoo allaan makaavaa henkilöä, heidän vieressä istuu kolmas henkilö.

ESITYKSEN JÄLKEEN

Tavoite: purkaa ja jäsennellä kokemusta.
Tee tästä osiosta ainakin tehtävä 6.a.+b. ja vapaavalintainen toinen tehtävä (7, 8 tai 9). Halutessasi voit tehdä kaikki osion tehtävät.

6. TEHTÄVÄ: ESITYKSEN PURKU

a. POHDI TAI KESKUSTELKAA:
Vastasiko esitys odotuksiasi?
Mitä esityksen videoissa näkyi? Mitä niillä haluttiin sanoa?
Minkälainen esityksen lavastus oli? Mitä se kertoi? Entä videot?
Mitä puvustus kertoi hahmoista?
Minkälaisia tunteita esitys herätti sinussa?
Mitä esityksellä haluttiin mielestäsi sanoa?

b. KRITIIKKI:
Kirjoita kritiikki. Kirjoita esityksestä lyhyt kuvaus, jossa kerrot esityksestä ja arvioit sen eri osa-alueita (valot, äänet, lavastus, puvustus, esiintyminen) suhteessa esityksen teemaan. Mitä näit? Mistä pidit? Mitä esitys merkitsi sinulle? Voit halutessasi vastata kritiikissä myös tehtävän 6.a kysymyksiin.

7. TEHTÄVÄ: ESITYKSEN IHMISKUVA
Keskustelkaa ryhmissä tai pohdi:
Minkälaisena espoolaiset näyttäytyvät esityksessä? Ovatko esityksen hahmot samanlaisia kuin sinun käsityksesi espoolaisista? Minkälaisia eroja sinun käsitykselläsi ja esityksen ihmiskuvalla on?

8. TEHTÄVÄ: RIKOLLISUUDEN TAUSTAT
Esityksen oikeudenkäynnit perustuvat Länsi-Uudenmaan käräjäoikeuden asiakirjoihin. Oikeudenkäynneissä ja esityksessä avataan hahmojen elämästä vain pieni osa, ja katsojana saamme heidän taustoistaan hyvin vähän tietoa.

a. Pohdi ja listaa:
Miksi ihminen päätyy tekemään rikoksen? Lue rikoksentorjunta.fi -sivustolta lyhyet kuvaukset rikollisuuden selittämisteorioista ja listaa mahdollisia syitä rikoksen tekemiselle.
https://rikoksentorjunta.fi/teorioita-rikollisuuden-syista.
Voit etsiä myös muita lähteitä listalle.

b. Kirjoitustehtävä: Valitse yksi tai useampi esityksessä nähty hahmo. Pohdi, miten valitsemasi hahmo on päätynyt tekemään rikoksen ja minkälaisia syitä hänen valintojensa takana on saattanut olla. Pohdi myös, mikä olisi voinut estää hahmoa tekemästä rikosta. Kirjoita lyhyesti.

9. TEHTÄVÄ: RAKKAUS
Esityksen esittelytekstissä kerrotaan, että “Oikeusvaltio Espoo on juttu rakkauden puutteesta.” Mitä lause mielestäsi tarkoittaa?

Kirjoita essee, jossa analysoit esitystä lainauksen kautta. Apukysymyksiä: Mitä rakkaus on? Miten rakkaudettomuus näkyy esityksen hahmoissa?

SYVENTÄVÄT TEHTÄVÄT
Tavoite: syventää ymmärrystä esityksen valmistamisesta.
Voit tehdä osion molemmat tehtävät tai valita vain toisen.

10. TEHTÄVÄ: DOKUMENTAARINEN MATERIAALI
Esityksen ohjaaja ja käsikirjoittaja ovat päättäneet tutkia teoksellaan espoolaisuutta ja valinneet esityksen tapahtumapaikaksi ja tutkimuskohteeksi Länsi-Uudenmaan käräjäoikeuden. Esitys perustuu oikeuden pöytäkirjoihin ja käräjäoikeuden aulassa kuultuihin keskusteluihin.

a. Pohdi seuraavaksi, minkälainen esitys syntyisi, jos esityksen käsikirjoitus koostettaisiin esimerkiksi koulussasi, seuraten oppilaiden ja opettajien keskusteluja käytävillä ja käyttäen käsikirjoituksessa Wilma-tiedotteita? Tai kauppakeskuksessa kuunnellen ihmisten keskusteluja? Entä terveyskeskuksessa? Voit tehdä miellekartan yksin tai voitte listata asioita ryhmässä.

b. Kirjoitustehtävä: Valitse yksi paikka ja kirjoita kuvaus esityksestä, joka syntyisi dokumentoiden ihmisiä tässä paikassa. Minkälaisena ihmiset näyttäytyisivät tässä paikassa? Kirjoita kuvaus esityksestä. Voit ottaa mallia Oikeusvaltio Espoo esityksen esittelytekstistä.

11. TEHTÄVÄ: VASTUU TAITEEN KÄSITELLESSÄ TODELLISUUTTA

Oikeusvaltio Espoossa näyttelevä Antti Laukkarinen kertoo, että esitystä harjoitellessa hänelle on ollut tärkeää lähestyä tositarinoita kunnioituksella:

“Katsomossa saattaa olla esityksessä tulkitun henkilön läheisiä tai tuttuja. En halua luoda karikatyyriä, vaan pyrin realistiseen tyyliin näyttelijäntyössä. Pyrin etsimään jokaisesta esittämästäni hahmosta inhimillisyyttä.”

Pohdi, minkälaisia kysymyksiä esityksen tekijät ovat saattaneet ajatella esitystä tehdessä. Mitä on otettava huomioon, kun esitys nostaa esiin oikeasti tapahtuneita asioita? Kirjaa ylös eettisyyteen liittyviä kysymyksiä.

SANASTO

ASIANOMISTAJA on väitetyn rikoksen uhri tai rikoksesta kärsinyt henkilö.

DOKUMENTTITEATTERI on esittävän taiteen muoto, jossa esitys perustuu kokonaan tai osittain erilaisiin asiakirjoihin tai todellisuuteen muussa muodossa.

KOHTAUS on esityksen osa, joka vaihtuu, kun henkilöt, aika ja/tai tapahtumapaikka vaihtuvat.

KRITIIKKI on kirjoitettu arvostelu teatteriesityksestä. Joskus käytetään sanaa arvio.

KUORO on joukko esiintyjiä, jotka puhuvat tai laulavat samaa tekstiä.

KÄRÄJÄOIKEUS on tuomioistuin, joka käsittelee ensimmäisenä rikos-, riita- ja hakemusasioita. Käräjäoikeus on alin oikeuslaitos, sen päätöksistä voi valittaa hovioikeuteen.

LAVASTUS Näyttämöllä olevat tavarat ja visuaaliset elementit. Lavastus voi kertoa esimerkiksi mihin paikkaan tai ajanjaksoon esityksen tarina sijoittuu.

LÄHISUHDEVÄKIVALTA on fyysistä tai henkistä väkivaltaa, joka kohdistuu henkilön nykyiseen tai entiseen kumppaniin, lapseen, lähisukulaiseen tai muuhun läheiseen.

NÄYTTÄMÖ on tila, jossa esitys tapahtuu.

OIKEUSVALTIO on maa, jossa julkinen valta toimii lainsäädännön rajoissa, kunnioittaa demokratiaa ja perusoikeuksia sekä on riippumattomien ja puolueettomien tuomioistuinten valvonnassa. Oikeusvaltiossa jokainen pääsee julkisiin palveluihin, korruptiota ja vallan väärinkäytöksiä estetään ja ihmiset luottavat viranomaistoimintaan. Oikeusvaltioon kuuluu oikeuksien rinnalla myös yksilöiden velvollisuudet toisiaan sekä yhteiskuntaa kohtaan.

PUVUSTUS Esiintyjien vaatteet ja asusteet.

SYYTTÄJÄ on ammatin nimi. Syyttäjän tehtävä on arvioida poliisitutkinnan jälkeen, onko todennäköistä, että kyseessä on rikos ja onko nostettava syyte. Syyttäjät ovat koulutukseltaan juristeja.

TODISTAJA on henkilö, jota kuullaan oikeudessa yksityiskohtien selvittämiseksi.

VASTAAJA eli syytetty on henkilö, jolle vaaditaan rangaistusta.

TEATTERIETIKETTI

Teatterikäyntiin liittyy muutamia käytäntöjä, jotka on hyvä ottaa huomioon.

Tule ajoissa paikalle! Myöhästyneitä ei yleensä päästetä saliin. Jos olet tulossa vierailulle ensimmäistä kertaa, tarkista saapumisohjeet sivuiltamme ja varaa hieman ylimääräistä aikaa. Tarkistathan myös esityspaikan, meillä on kaksi näyttämöä. Etsi ajoissa myös oma paikkasi katsomosta.

Jätä päällysvaatteet, suuret reput ja isot laukut naulakkoon.

Huomioi muut katsojat. Vältä voimakkaita hajusteita.

Huolehdi ennen esityksen alkua, että jaksat istua koko esityksen ajan.
Useimmiten esitystilasta ei poistuta kesken esityksen ja palata takaisin. Muista siis käydä ennen esitystä WC:ssä.

Sulje puhelin ja muut laitteet ennen esityksen alkua. Laita ne myös pois käsistäsi. Puhelimen valot, värinähälytykset ja äänet voivat häiritä muita katsojia, sekä esityksen kulkua ja jopa turvallisuutta. Tiesitkö, että jokaisella esitykseen kuuluvalla äänellä ja valolla on tehtävä? Tarinan kertomisen lisäksi ne voivat olla viestejä esiintyjille. Pahimmillaan ylimääräiset äänet ja valot voivat vaikuttaa esityksen turvallisuuteen antamalla esiintyjille ja tekniikalle vääriä viestejä.

Herkut ja juomat nautitaan kahvilassa ennen esitystä. Katsomossa ei syödä omia eväitä, koska siitä aiheutuu muille katsojille ja esiintyjille häiriötä.

Kun esitys alkaa, keskity seuraamaan esitystä.
Anna esitykselle mahdollisuus! Kaikkea ei aina tarvitse ymmärtää. Jos esitys naurattaa, naura. Jos itkettää, itke. Älä kuitenkaan juttele vieruskaverin kanssa.

Esityksen taltiointi on kielletty. Lopun kumarruksista saa ottaa kuvia ja videoita. Jos haluat jakaa niitä sosiaalisessa mediassa, mainitse & Espoon teatteri!

Hyvää esitystä!