Skip to content
Ryhmäkuva Gentin kaupunginteatterin edustalla. Parikymmentä ihmistä, joilla &-paidat.

"Nyt on saatu inspiraatiota, koettu uutta ja ehkä myös opittu jotain. Neljä päivää & kollegoiden kanssa Flanderin esittävän taiteen ytimessä. Kiitos mm. NT Gent, Ontroerend goed, LOD muziektheater, La Geste, Viernullvier, STAM, Campo ja Kopergietery. Nähtäväksi jää mitä täältä realisoituu Espoon näyttämöllä."

Espoon teatteri:n henkilökunta teki lokakuussa 2023 opintomatkan Belgian Gentiin. Matkan tavoitteena oli tutustua kaupungin teatterikenttään, teattereiden työskentelytapoihin ja toimintaperiaatteisiin, oppia ymmärtämään Euroopassa nykyteatterin käsitteen ympärillä käytävää keskustelua ja innostaa teatterin toiminnan kehittämiseen.

"Belgian Gent on tällä hetkellä ehkä mielenkiintoisin teatterikaupunki Euroopassa. Keskusteluja esittävästä taiteesta ja maailmasta. Näköaloja ja uusia perspektiivejä. Niitä kaipaamme tähän maailmanaikaan kaikki." Erik Söderblom, teatterinjohtaja

Matkakertomus

Maanantai 16.10.2023

Saavuimme Gentiin suunnitelmien mukaisesti keskipäivällä ja suuntasimme saman tien ensimmäiseen kohteeseemme, joka oli Gentin kaupunginteatteri NTGent.

Teatterin päänäyttämö sijaitsee vuonna 1899 rakennetussa teatterissa (The Royal Dutch Theatre) kaupungin keskustassa. NTGent on toiminut teatterissa vuodesta 1965.

NTGent erottuu teatterina erityisesti teatterin entisen taiteellisen johtajan Milo Raun aloitteesta laaditusta Gent-manifestista, joka asettaa rohkeita periaatteita tuotannoille. Esimerkiksi klassikoiden esittäminen näyttämöllä on kiellettyä, jos alkuperäisteksti muodostaa yli 20 prosenttia teoksen esitysajasta, mikä osoittaa teatterin sitoutumisen innovaatioon ja nykytaiteeseen. Teatteri tarjoaa ainutlaatuisen näkökulman moderniin teatterin tekemiseen. Teatterilla on kaudesta 2023–2024 uusi taiteellinen johto, joten aika näyttää miten tämä tulee vaikuttamaan teatterin toimintaan tulevina vuosina.

Erik Söderblomilla on vakiintuneet verkostot Gentiläisiin esittävän taiteen toimijoihin, ja David Bauwens (Ontroerend Goed) oli suureksi avuksi matkan ohjelman suunnittelussa yhdistäen meidät paikallisiin toimijoihin, joista osaan saimme heti alkuun tutustua NTGentissä järjestetyssä tervetuliasitilaisuudessa. Paikalla oli eri teattereiden ja järjestöjen ja Gentin kaupungin kulttuuritoimen edustusta. Alkuun oli vapaamuotoista tutustumista puolin ja toisin, jonka jälkeen Dirk Crommelinck (yleisötyö) vei meidät kierrokselle tutustumaan teatterin tiloihin.

Tiistai 17.10.2023

Tiistaina tutustuimme Bijlokesiteen, joka on entinen sairaala-alue. Alue toimii useiden taideorganisaatioiden, kuten Ontroerend Goedin ja LOD Muziektheaterin ja laGesten, KASK taidekoulun ja kaupunginmuseon (STAM) yhteisenä kotina.

Vierailu alkoi esittelyllä ja tapaamisella Ontroerend Goedin, LODin ja laGesten kanssa. Saatiin kuulla yhteisöjen toiminnasta ja saimme mahdollisuuden vaihtaa kokemuksia ja ajatuksia heidän kanssaan.

Ontroerend Goed on palkittu esitystaiteen kollektiivi, jota johtaa Alexander Devriendt. Heidän teoksiaan esitetään tällä hetkellä eri maissa ympäri maailmaa. Ontroerend Goed luo mahdollisia todellisuuksia, jotka kyseenalaistavat sen, miten me yksilöinä sijoitumme maailmaan tänään. Ennakoimattomat sisällöt ja esitysmuodot ovat tunnusomaista toiminalle.

LOD Muziektheater on oopperan ja musikaaliteatterin parissa toimiva tuotantoyhtiö ja tukikohta esittäville taiteilijoille.

laGeste sai alkunsa vuonna 2022, kun les ballets C de la B ja kabinet k yhdistyivät. Nämä kaksi tanssiryhmää olivat tehneet pitkään ja päättivät yhdistää voimansa. Uuden rakenteen puitteissa he työskentelevät eri tekijöiden kanssa teosten luomisessa, tukevat erityisesti nuorten tanssintekijöiden kehittymistä ja järjestävät työpajoja. laGeste on osa kansainvälistä verkostoa ja teoksia luodaan ja esitetään kansainvälisesti.

Kiersimme alueella ja tutustuimme myös Muziekcentrumin konserttisaliin, joka sijaitsee entisen sairaalarakennuksen siivessä, sekä kaupunginmuseoon, jossa saimme tutkia Gentiä lattialle toteutetusta ilmakuvasta. Kierroksen jälkeen seurasi yhteinen lounas, joka oli katettu meille taidekoulun opettajanhuoneeseen.

Seuraava kohde oli taidekeskus Viernulvier, joka on innovaation ja yhteiskunnallisen osallistumisen foorumi, joka yhdistää taiteilijoita ja eri alojen organisaatioita. Nimi viittaa 404- virhekoodiin; etsimiseen, yrittämiseen. Vuonna 2020 flaamilainen sosiaalidemokraattinen puolue vaihtoi nimensä Vooruitiksi (flaamin kielellä eteenpäin) jonka seurauksena taidekeskus, joka aikaisemmin tunnettiin nimellä Kunstencentrum Vooruit helmikuussa 2021 vaihtoi nimen Viernulvieriksi. Toimintaan kuuluu mm. esityksiä, konsertteja, keskustelutilaisuuksia, klubitapahtumia ja taiteilijaresidenssejä. Viernulvierillä on toimintaa myös toimipaikan, De Vooruitin ulkopuolella. De Vooruit toimii sekä kohtaamispaikkana että kehityksen, tuotantojen, esitysten, osallistumisen ja reflektion laboratoriona. Rakennuksessa sijaitseva kahvila on erittäin suosittu kohtaamispaikka. Viernulvierin hiljattain uudistettu, horisontaalinen organisaatiorakenne korostaa osallistumisen ja yhteistyön tärkeyttä.

Keskiviikko 18.10.2023

Aloitimme päivän yhteisen ohjelman Gentin taidemuseossa (Museum voor Schone Kunsten Gent MSK). Museolla on laaja kokoelma flaamilaista ja belgialaista taidetta aina keskiajalta nykyaikaan asti. Museossa restauroidaan parhaillaan Hubert ja Jan van Eyckin maalaamaa St Bavon katedraalin alttaritaulua (vuodelta 1432). Teos on nimeltään Het Lam Gods (Jumalan karitsa). Sitä pidetään ensimmäisenä merkittävänä maalauksena, jossa käytettiin öljyvärejä. Milo Rau teki debyyttinsä NTGentin taiteellisena johtajana kaudella 2018–2019 teoksella Lam Gods, jossa alttaritaulun näyttämörekonstruktiosta nousee esiin nykymaailman panoraama ja samalla manifesti taiteelle ja hengellisyydelle ihmisen elämässä.

Jatkoimme päivän yhteistä ohjelmaa palaverilla hotellilla. Henkilökunta jaettiin viiteen ryhmään. Ryhmät saivat tehtäväkseen miettiä tekoja liittyen &:n toiminnan ja toimintatapojen kehittämiseen ja uudelleenajattelemiseen. Esille nousi ehdotuksia, jotka sisälsivät potentiaalia rikastuttaa teatterin toimintaa ja laajentaa sen vaikutusta yhteisöön ja alueellisesti. Yleisön sitouttaminen ja osallistaminen oli keskiössä useimmissa ehdotuksissa.

Seuraava kohde oli CAMPO (Victoria) joka on kansainvälisesti suuntautunut taidekeskus, joka kehittää, tuottaa ja esittää innovatiivisia ja haastavia nykytaiteen muotoja. Toimipaikka Victoria, jossa vierailimme, toimii kohtaamispaikkana ja kehityksen laboratoriona. Studiot annetaan usein innostuneiden opiskelijoiden käyttöön. Taiteellinen johtaja Kristof Blom kuvaa CAMPOn toimintaa eräänlaisena piirakkana, jossa on neljä palaa. Ensimmäisenä on tutkimus ja kehitys. Kaikki ideat, joita kehitysvaiheessa testataan, ei johda seuraavaan vaiheeseen, joka on tuotanto. CAMPO ottaa yhteistuotannoissa usein roolin päätuottajana. Kolmas pala on esittäminen. CAMPOlla on esityksiä kolmessa toimipaikassa miltei koko vuoden. Neljäs, ja viimeinen pala on ns. jälkituotanto, jossa on keskiössä taiteilijoiden pääseminen eteenpäin, irtautuminen CAMPOsta ja edellytysten luominen sille, että taitelijat hyötyvät CAMPOn kansainvälisestä verkostosta ja voivat siten edelleen rakentaa omaa verkostoonsa. Nämä edellä mainitut neljä palaa tukeutuvat toisiinsa; jos tutkimus tuottaa jotain kiinnostavaa, se teos voidaan tuottaa, esittää ja viedä kiertueelle.

Illalla saimme kokea CAMPOn kanssa pitkään yhteistyötä tehneen Sarah Vanheen monologin Mémé jonka hän esitti CAMPO Nieuwpoort näyttämöllä. Vanhee käsitteli isoäitiensä elämien kautta sukupolvien välistä suhdetta. Esitys jakoi mielipiteitä, joidenkin mielestä teos oli koskettava ja ajatuksia herättävä.

Torstai 19.10.2023

Viimeisenä päivänä tutustuimme Kopergietery:n joka on luova tila nuorille. Toiminnassa yhdistyy draama, tanssi ja musiikki. Täällä lapset ja nuoret kohtaavat taiteen ja luovat yhdessä. Kopergietery luo vuosittain 3–5 esitystä usein ammattilaisten ja lasten ja nuorten kanssa. Kopergietery tekee säännöllisesti yhteistyötä muiden tahojen kanssa sekä kotimaassa että ulkomailla. Teos lähtee harvemmin olemassa olevasta materiaalista, sen sijaan nuoret luovat itsestään, etsien omia sanojaan, omia kuviaan, omaa kieltään.

Kopergietery on usein ensimmäinen linkki teatteriin, josta nuoret usein siirtyvät edelleen muihin rakenteisiin, kuten taidekoulun kautta CAMPOon. Kopergietery toteuttaa kiertueita kotimaassa ja ulkomailla ja sillä on laaja kansainvälinen verkosto. Kopergietery toimii myös vierailunäyttämönä. Teatteriateljeet eli työpajat ovat toiminnan sydän. Joka kausi noin 130 lasta ja nuorta työskentelee viikoittain ammattilaisopettajan/taiteilijan kanssa. Teatterin tilojen peruskorjaus alkaa 2024, jona aikana toiminta siirtyy väliaikaisesti muualle.

United, offbeat, groundbreaking

Kohteisiin ja niiden ihmisiin tutustuminen tarjosi näkökulmia teatteriin monimuotoisuuteen. Esille nousivat erityisesti laajat yhteistyö- ja toimintamuodot, kokeileva suhtautuminen ja tutkiva työtapa, yhteiskunnallinen osallistuminen – toiminta, jossa yleisöt ja yhteisöt pääsevät aktiivisesti osallisiksi, avoin vuoropuhelu ja yhteinen kehittäminen. Matka antoi eväitä toisinajattelulle ja avauksia toiminnan kehittämiselle. Useampaa kohdetta yhdisti meneillään oleva, tai hiljattain tapahtunut sukupolvenvaihdos johdossa.

Kuvat matkalta Darina Rodionova ja Karel Vedro. Matkakertomus Annika Huhtala ja työyhteisö.

&Fest – Focus Gent

Matkatuliaiset esittelemme yleisölle maaliskuussa. Espoon ensimmäinen kansainvälinen esittävän taiteen festivaali Espoon teatteriFEST – Focus Gent tuo kuusi keskieurooppalaista esitystä Suomeen maaliskuussa 2024.