Skip to content

Rakkaussimulaatio EVE on maailman ensimmäinen teos joka yhdistää live-näyttelijäsuoritukset ja VR-maailman moninpelaajaympäristön. && on mukana viemässä VR-teatteria skaalattavassa muodossa maailmalle Avatar's Journey -tuotantoyhtiön kanssa.

Maaliskuussa 2023 ensi-iltansa &&:ssä saanut Rakkaussimulaatio EVE on maailman ensimmäisiin lukeutuva teos, joka yhdisti live-näyttelijäsuoritukset ja VR-maailman moninpelaajaympäristön. Pioneeriteoksen loppuunsaattamisen lisäksi OKM:n NextGenerationEU -tuella rahoitetussa VR Theatre On Tour -hankkeessa kehitettiin teknologian ja teatterin uusia muotoja, vuorovaikutuksen keinoja sekä skaalattavaa VR-teosten levitysmallia.

Lähtökohtana uusi ulottuvuus: virtuaalitodellisuuden yhdistäminen teatteriin

Rakkaussimulaatio EVE:n taustalla oli pyrkimys luoda koko esittävän taiteen kentälle täysin uusi ulottuvuus siihen, mitä esittävä taide voi olla. virtuaalitodellisuusalan asiantuntija ja teoksen taiteellinen johtaja Eero Tiainen oli kehittänyt EVE-maailmaa jo vuodesta 2018 kooten ympärilleen teknologian, mediataiteen ja teatterin osaajia. Tiimiin kuuluivat muun muassa immersiivisiin pioneerituotantoihin erikoistunut luova tuottaja Inna Huttunen, VR-taiteilija Iikkamatti Hauru, rakkaustutkija ja käsikirjoittaja-dramaturgi Pärttyli Rinne, läheisyysohjaaja Juuso-Matias Maijanen sekä immersiiviseen ja interaktiiviseen äänikerrontaan erikoistunut äänisuunnittelija Matias Harju. Kumppaneihin lukeutuivat muuassa Aalto yliopisto, teknologiayhtiö 8i, EMMA-taidemuseo, Metropolia ammattikorkeakoulu ja Helsinki XR Center. Kunnianhimoinen matka teatterin ja teknologian yhdistämiseksi alkoi kun && liittyi teoksen yhteistuottajaksi vuonna 2021.

Virtuaalitodellisuus on kehittymässä oleva median muoto, joka yhdistää elokuvallista kerrontaa, maailmanrakennusta sekä pelillistä vuorovaikutusta uudenlaisiksi kehollisiksi kokemuksiksi. VR on maailman nopeimmin kasvava media-alan sektori (PwC, Global Entertainment & Media Outlook report 2021). Teknologian omaksuminen osaksi teatteriesityksiä kuuluu esittävän taiteen ytimeen ja on olennainen osa taiteenlajin kehittymisen historiaa. Esittävissä taiteissa on kokeiltu digitaalisia ratkaisuja jo jonkin aikaa, viimeksi pandemian aikana suoratoistoesitysten muodossa. Myös erityisesti verkossa tapahtuvaan kohtaamiseen perustuvia esityksiä on kehitetty. Usein teatterin digitaalisissa ratkaisuissa kuitenkin näyttö pysyy kaksiulotteisena ja kokemus on yksin koettava, ei kollektiivinen. Rakkaussimulaatio EVE toi digitaaliseen esitykseen yhteisöllisyyden, kun siinä esityskokemus yhdistetään edistyneisiin teknisiin apuvälineisiin.

Rakkaussimulaatio EVE:n uudet teatterin muodot kiinnostivat uusia yleisöjä ja mediaa

Rakkaussimulaatio EVE on VR-teknologiaa, esitystaidetta ja pelitaidetta hyödyntävä pioneeriteos, jonka tuotanto toi yhteen ennennäkömättömällä tavalla lähes sata virtuaalitodellisuuden, teatterin, teknologian ja muiden taiteenalojen osaajaa.
Narratiivisesti teos ammentaa rakkaustutkimuksesta, kuolemanrajakokemuksista ja tekoälyskenaarioista. Osallistujat viedään rakkausmuistoista rakentuvaan kollektiivisen alitajunnan maailmaan, “rakkauden metaverseen”. Virtuaalimaailmassa liikutaan avatar-hahmojen muodossa. Kokijat uppoutuvat volumetrisesti tallennettuihin elokuvallisiin rakkausmuistoihin ja intiimeihin kohtaamispeleihin toistensa kanssa. VR-mediaan suunnitellut elokuvalliset kohtaukset, immersiivinen maailmanrakennus sekä keholliset vuorovaikutustilanteet palvelevat kokijan sisäistä tutkimusmatkaa. Rakkaussimulaatio EVE on samaan aikaan radikaalin henkilökohtainen ja lempeän osallistava: pelissä on kokijan oma tulevaisuus.

Vuosien kehittämisen jälkeen maailman ensimmäisiin lukeutuva tämän kokoluokan virtuaalitodellisuusteatteriesitys Rakkaussimulaatio EVE sai ensi-iltansa suunnitelmien mukaan 1.3.2023 ja siitä esitettiin 20 esitystä. Monimediateoksen kesto on 1,5 tuntia josta VR-osuus kesti 47 minuuttia. Yhteensä 1350 yleisön jäsentä kävi kokemassa EVE:n. EVEstä kirjoitettiin kaikissa valtamedioissa (mm. YLE, Helsingin Sanomat, Hufvudstadsbladet, Voima sekä useat blogit). Teos houkutteli teatteriin uusia yleisöjä: 59% teoksen katsojista oli ensikertalaisia &&:ssä.

Uusien teknologioiden kehittäminen, skaalattavan kiertuemallin toteuttaminen ja osaamisen jakaminen kentälle

OKM:n rahoittaman NextGenerationEU-hankkeen tavoitteena oli kehittää uusia toimintatapoja ja mahdollisuuksia yhdistää esittävä taide.
Teoksen osana kehitettiin uusia sisällöntuotantoteknologioita, kuten volumetrista tallennusta, liikkeenkaappausta, fotogrammetriaa ja livevuorovaikutusta virtuaalitodellisuudessa. Samalla vaadittiin jatkuvaa vuoropuhelua teatterintekijöiden kanssa teoksen sovittamisesta sujuvaksi yleisökokemukseksi. Uusi ulottuvuus vaati uuden tavan lähestyä myös esityskokemusta.

Hankkeessa kehitettiin skaalattava kiertuemalli virtuaalitodellisuusteatterille. Esityksen lokaatiopohjaisia osuuksia kehitettiin sisällöllisesti levitykseen sopiviksi, luotiin kiertue-esityksiä parhaiten palvelevia tuotantomalleja sekä selvitettiin tekniset edellytykset VR-kokemuksen tuomiseen joustavasti erilaisiin esityspaikkoihin.

Hankkeessa rakennettiin siltoja esittävän taiteen ja teknologian välille ja järjestettiin lukemattomia luentoja, yleisötilaisuuksia ja työpajoja yhteistyössä muun muassa Performing Hel -tapahtuman, teattereiden yhteisen Lavastamo-hankkeen, Helsinki XR Centerin ja ammattikorkeakoulujen kanssa.

"Esitys oli yksi hienoimmista ja ainutlaatuisimmista taide-elämyksistä, joita olen kokenut. Kyse ei ole vain VR-taiteesta vaan niin paljon muustakin.”&&Yleisö
"Hankkeen suurin vetovoima on sen salaperäisyys. Yleisö ei istu teatterin katsomossa, vaan pääsee kokemaan näytelmän VR-lasit päässä ja myös vaikuttamaan päätöksiin. Katsoja on tarinan keskiössä ja pääsee kokemaan esityksen päähenkilöiden kanssa."&&Yleisö

Kiertuemallin kehittäminen ja siltojen rakentaminen jatkuu hankkeen päättymisen jälkeenkin

Kiertueeseen etsitään lisää yhteistyökumppaneita ja kiertuemallin kehittämistä jatketaan myös hankkeen jälkeen. Päävastuu esityskonseptin ja kiertuemallin jatkokehityksestä ja ylläpidosta on Avatar's Journeylla projektikauden jälkeen ja & toimii aktiivisena yhteistyökumppanina mahdollisuuksien mukaan.

Rakkaussimulaatio EVE:n kiertuetoteutusten lisäksi myös Rakkaussimulaatio EVE 2 -teoksen konseptointi on aloitettu vuonna 2023, tähtäimessä ensi-ilta vuonna 2026. Uuden VR-teoksen toteutuksessa hyödynnetään hankkeessa saatua tietoa ja tutkitaan myös levitysmahdollisuuksia kotikäyttäjille.

Rakkaussimulaatio EVE on mahdollistanut vuoropuhelun VR:n tekijöiden ja näyttämötaiteilijoiden välillä. Hankkeessa aloitettu osaamisen lisääminen ja siltojen rakentaminen alojen välillä jatkuu ja paraikaa konseptoidaan muun muassa verkkokurssia, joka kokoaa EVE:ssä kehitettyjä teknisiä VR-taitoja yleistajuiselle johdantokurssille, jota suunnitellaan avoimeen levitykseen vuonna 2024. Työ jatkuu esittävän taiteen ja virtuaalitodellisuuden yhdistämiseen, jonka ytimessä on ihmisen kehollisuus niin näyttämöllä kuin katsomossakin. 

Tutustu tekniseen kiertuemalliin

Rakkaussimulaatio EVE mediassa

YLE 3.3.2023
HS 5.3.2023
Voima 15.3.2023